Wednesday 19 March 2014

Wi-Fi lösningar för köpcentrum



I en undersökning som Hotels.com lät göra ställdes frågan vad som hade störst betydelse vid val av hotell. 25 procent ansåg att frukost var viktigast, men betydligt fler - 38 procent - menade att gratis Wi-Fi var ett krav. 

Dagens konsumenter är kräsna i valet av vilket köpcentrum man skall besöka och det är ofta saker utöver utbudet som avgör såsom parkeringsmöjlighet och tillgänglighet. Genom att erbjuda gratis  Wi-Fi får ni ytterligare ett argument som gör att konsumenten kanske väljer att besöka just ert köpcentrum eller er butiksgata.

Vi erbjuder en unik  och säker Wi-Fi lösning  som ger ert köpcentrum fler nöjda och lojala kunder, samtidigt som ni kan bygga kundregister  och får möjlighet att kommunicera med dem via banners, SMS, epostutskick, erbjudanden, eller kampanjsidor. HotSpot är en investering som kommer betala sig  många gånger om i form av fler, nöjdare och lojalare kunder, ökade marknadsföringsmöjligheter, samt fler följare och likes i sociala medier.

Konceptet bygger på att användaren måste ge sig tillkänna för att kunna utnyttja gratis Wi-Fi. Detta sker genom inloggning via sociala medier som Facebook, Twitter, Linkedin eller Google, men det går även att logga in genom att uppge namn och epostadress. Detta är någon användaren måste göra första gången denne utnyttjar ert gratis Wi-Fi.

Hur kan ni använda  HotSpot i er marknadsföring och räkna hem investeringen?

Ni kan skicka ut erbjudanden eller nyhetsbrev via mail, eller skicka push-meddelanden med kampanjer och centrumaktiviteter.  Ni kan dessutom  erbjuda enskilda butiker eller restauranger möjlighet att bannerannonsera  i centrumets Wi-Fi och på så vis finansiera hela investeringen. Eller varför inte låta någon extern partner sponsra ert Wi-Fi och visa deras logotyp på inloggnigssidan.  Ni kan även omdirigera besökaren efter inloggning till centrumets mobila webbsida, Facebooksida, eller till nedladdning av er app på Appstore om ni har en sådan.
Detta är ett unikt koncept som tar gratis Wi-Fi till en helt ny nivå och som dessutom ger Wi-Fi-ägaren någonting tillbaka, istället för att bara ge bort gratis internetuppkoppling. Eftersom tjänsten är integrerad med sociala medier kan den dessutom generera många nya följare och likes på Facebook. Startsidan kan ställas in så att gästen kommer direkt till företagets Facebook- eller hemsida.




Kunden ansluter via en inloggningssida som upprättar en VPN-tunnel till en server, detta behöver bara göras första gången. All kommunikation sker via 256 bitars SSL kryptering. Ingen obehörig kan komma åt kundens information. Servern har ett filter som spärrar sidor med bland annat torrentfiler och annat upphovsrättsskyddat material. Detta skyddar Wi-Fi-ägaren från att medverka till olovlig nedladdning.





Lösningen att koppla ihop Wi-Fi med sociala medier finns redan i både England och USA och har där skördat stora framgångar. Men i Sverige finns ännu så länge bara Wi-Fi lösningar som antingen är helt öppna, eller där kunden måste logga in med ett lösenord.